Wednesday, April 18, 2012

SAKIT HATI + TERASA HATI


when something goes wrong,some other are reveal...only who have patience enough can stand with

Kedua-dua perasaan tersebut adalah fitrah manusia yang Allah SWT ciptakan. Seperti biasa, fitrah jika tidak dikawal pasti terbabas. Maka berlakulah adegan-adegan buruk perangai seperti memarahi orang lain, melempiaskan tekanan dan masalah diri kepada orang lain. Sehinggalah menyebabkan orang tersebut sakit hati dan seterusnya terasa hati. Mengajuk, membawa diri dan memendam rasa.

Di dalam situasi macam mana pun, kita perlu mengawal tahap emosi agar setiap perkataan yang keluar dari mulut tidak melukakan dan menggores perasaan orang lain. Ya, mungkin orang tersebut juga bersalah, tetapi adakah kita memberi ruang yang cukup untuk si dia membela diri? Dan adakah kita pernah menyelami perasaan sekali pun bertanyakan masalah yang dihadapinya juga?

Bahkan!

Jangan tidak percaya, kita sudah menzalimi hak saudara kita dan menindas golongan lemah ini daripada bersuara gara-gara?

1. Emosi stress tidak terkawal
2. Jawatan yang “dibanggakan”
3. Senioriti
4. Orang yang dimarah seorang yang berhati lembut/tak reti marah balik
5. Suka bersangka buruk
6. Pemikiran skeptikal

Jika di dalam pekerjaan, misalnya hubungan antara doktor dan pesakit, kita boleh bersikap profesional, tetapi kita seringkali lupa untuk bersikap profesional bila berhubungan dengan manusia lain, terutamanya Allah SWT.

Mungkin dari salah faham yang sekelumit cuma menjadi nanah busuk dek sikap su’udzon (bersangka buruk) dan pemikiran skeptikal yang menguasai tindak tanduk diri seseorang.

No comments:

Post a Comment