Wednesday, May 11, 2011

Selamat Hari "Cikgu"




Antara experiences yg best dlm life aku ialah masa jd cikgu..walaupun sbg guru sandaran..aku sgt berpuas hati sebab dapat mendidik adik2 bangsa yg masih kurang mengerti tentang kehidupan..selama hampir 1 tahun sebagai guru, selain dari akademik..adik2 didik selalu menceritakan masalah peribadi..,masalah percintaan..persahabatan..keluarga...hmm...walaupun aku bukan arif sgt nk bg nasihat kat diorg..tp cuba la bg apa yg termampu...diorang masih awal remaja...masih konfius dgn jalan hidup sendiri...aku cuma bantu apa yg patut..

plg mencabar lg..aku diberi tgjawab sbg guru kelas!!!guru kelas untuk kelas yg agak tercorot...almaklumlah..bila kelas mcmni, mcm2 la ragam pelajarnye..selain masalah akademik..masalah disiplin juga sama naik...huuhh..letih nk jaga ank2 40 org ni..tp best!!!walaupun kekadang kesabaran kita tercabar dek kerenah mereka,tp itulh tugas n tgg jwb...yg plg best..cikgu2 senior bnyk bantu...semuanya baik2 belaka...i love the school so muchh!!

dan yg membuatkan aku terharu, walaupun skrg ni aku sudah x bergelar cikgu...tp anak2 didik ku tetap memanggil aku cikgu..masih ada yg sudi menghubungi bertanya khabar..baru aku tahu, kerjaya seorang cikgu memang tiada tolak bandingnya...sekali bergelar cikgu, sampai mati org tetap panggil cikgu...

sempena hari guru ni, aku ucapkan "SELAMAT HARI GURU" untuk semua cikgu2 kat Malaysia ni...yg pernah bergelar cikgu...especially cikgu2 yg pernah mendidik aku di SK Kota, SK Paloh 1&2, SMS Tg Muhd Faris Petra dan SMK Kota. Jasa kalian tetap diingatan...untuk cikgu2 SM Seri Tanjong, Kuala Selangor..terima kasih atas budi baik anda semua...

1 comment: